Období batolete (1. - 3. rok)
Mladší batolecí období – 1. – 2. rok
Starší batolecí období – 2. – 3. rok
Zakládá se celá osobnost dítěte
Vnímání
Zrakové
- je schopné rozlišovat barvy, kolem 3 roku zná a pojmenuje 4 základní barvy (červená, modrá, zelená, žlutá)
- zdokonaluje se prostorové vidění, ale je nadále velmi primitivní (špatný odhad vzdálenosti, nebezpečí pádů a úrazů při pohybu většího počtudětí)
- registruje předměty v pohybu, špatně rozlišuje denní dobu a čas.
Sluchové
- vnímá hlásky mateřského jazyka
- počátky rozlišení rytmu a melodie
Hmatové
- zdokonaluje se citlivost konečků prstů (obracení listů, mačkání a trhání papíru, držení tužky (pastelu, kreslení, stříhání)
- sebeobslužné činnosti – česání, čištění zoubků
- zdokonalování hmatového vnímání i při činnostech v domácnosti (mytí nádobí, míchání, hnětení těsta, atd.)
Chuťové
- strava smíšená, poznává chutě, teplotu jídla
- strava by měla být nekořeněná, velmi málo slaná
- mléko v jídelníčku
Čichové
- podle prostředí v jakém je vychovávané, rozlišuje libé a nelibé
Pozornost
Bezděčná - u dítěte ve 3 letech až 30 min.
Záměrná - 3 - 6 min.
- začíná mít výběrový charakter
- zlepšuje se i rozsah pozornosti
- dovede rozdělovat pozornost mezi 2 činnosti pokud je jedna prováděna
automaticky
Paměť
- převládá bezděčná paměť (u silného zážitku)
- prodlužuje se doba latence (pamatuje si déle)
- je schopné reprodukce
- nejvýraznější je znovupoznání zapamatovaného
- poměrně bujná, má tendence fantazírovat – signál vynalézavosti a bystrosti dítěte
Převážně situační spojení s praktickou činností – myšlení situační, názorné,
Konkrétní řešení problému pokusem a omylem, mezi 2. – 3. rokem – vhledem
„AHA reakce“
Na konci období myšlení kauzální – příčinné. Naše odpověď je podnětem pro
další myšlení dítěte. Typické je předčasné zobecňování (není plně rozvinut
diferenciační – rozlišovací útlum).
v Tempo řeči – do 2 let pomalejší, mezi 2. – 3. rokem se výrazně zrychluje
(může vyústit až v koktání)
Čistota řeči je závislá na výchově, problematické jsou sykavky – s,š,r,ř
v Skladba – do 2 let – jednoslovné věty, neohebné věty
- kolem 2 let – souvětí souřadná
- do 3 let – schopné sestavovat souvětí podřadné
v V řeči se projevují i všechny myšlenkové formy:
- pojmy – „panenka“
- soudy – „sluníčko je žluté“ (kolem 2. roku)
- úsudky – (kolem 3. roku)
v Slovní zásoba
- ve 2 letech – 300 – 400 slov
- ve 3 letech – 500 – 700 – 1500 slov
- individuální rozdíly – závisí na individuálních dispozicích dítěte a na
komunikaci s dítětem
City
- bezprostřední, silné, často se střídají, krátkodobé, nestálé – nelze je potlačit
- objevuje se sebecit – uvědomění si sama sebe – závislé na našem hodnocení -
jistota x nejistota – pocit méněcennosti
- otevřenost – tendence vyhledávat společnost
- uzavřenost – tendence
- základy vyšších citů:
Ø rozumové – potřeba dozvídat se nové
Ø estetické – smysl pro pěkné věci – např. při výběru hraček
Ø etické – respektování základních společenských pravidel
Ø sociální – cit pro jednání s druhými – pozdravit, poprosit, poděkovat, atd.
Sociální vztahy
k vrstevníkům – první pokusy o navázání kontaktu (do 2 let si dítě hraje samo, kolem
3 roku jsou děti schopné si hrát společně)
k dospělým – převažují, autorita, jistota
První období vzdoru – projev sebeuvědomění a sebeprosazení
Návyky (zlozvyky)
První návyky (režim dne, stravovací, hygienické), pokud jsou založeny již v kojeneckém
období, jsou v období batolecím upevňovány. V opačném případě se může rozvíjet zlozvyk a jeho odnaučování může vést až k neurotizování a stresování dítěte pokud je na dítě kladeno mnoho nároků a dítě se nám snaží vyhovět.
Dominantní činnost – hra
v Sociální hry – s dospělou osobou
v Napodobivé hry – napodobují činnost dospělých
v Manipulační hry – rozvoj motoriky
v Konstruktivní hry – stavění z kostek, stavebnice, atd.
v Pohybové hry
v Úlohové hry – role maminky, prodavačky, atd.
v Společenské hry
Hra může probíhat jako:
Ø volná – nabídneme mu hračku a dítě si hraje samo, kolem 3 roku si už hračku
vybírá samo
Ø řízená – výchovné zaměstnání – jesle, dětské odd.nemocnice
- předem naplánovaná hra s cílem rozvoje složek osobnosti
Ø individuální
Ø skupinová
V období batolete se zpomaluje růst i zvyšování hmotnosti (batole vyroste asi o
Vývoj v oblasti motorické
v Hrubá motorika
Dochází ke zdokonalení chůze (je účinnější způsob lokomoce, často opouští lezení) - samo se ze stoje rozejde, umí se zastavit bez přidržení, postupně je chůze jistější i po nerovném terénu – padá zřídka. Objevují se první pokusy o běh – je strnulý o široké bázi, ve 2 letech však zvládá i nerovný terén (bez potíží překračuje práh).
Postupně začíná batole zvládat chůzi po schodech: nejprve nahoru - lezení ® vedení za ruku (1,5 roku) ® samostatná chůze s přísunem (2 roky) ® samostatná chůze se střídáním nohou (2,5 roku) ® chůze ze schodů (3 roky).
Batole zvládne poskočení na obou dolních končetinách – snožmo na místě, skoky z malé výšky (asi od 2 let), podlézání, přelézaní, dřep a klek na kolenou, chůze po špičkách, stoj na jedné noze (2,5 roku). Dále šlapání na tříkolce, asi od 3 let, – je koordinačně těžké, objevují se počátky plavání, lyžování, bruslení.
Pro období batolete je typická motorická instabilita (batole nevydrží chvíli v klidu, v tomto období je nejvíce úrazů). Před 3. rokem dochází ke zklidnění, pokud ne, je nutné uvažovat o poruše např. lehké mozkové dysfunkci.
v Jemná motorika
Jemná motorika se zdokonaluje. Klešťový úchop umožňuje uchopování i drobnějších předmětů, rozvinuté je i jejich volní upouštění.Vývoj lze dobře pozorovat:
Ø při hře s kostkami: stavění dle předlohy, staví „vlak“ z několika kostek (18. měs.) ® „věž“ (2 roky) - řazení kostek i ve svislé rovině –® „most“ (3 roky). Batole je schopné vkládání drobnějších tvarově odlišných hraček do otvorů, hry s většími korálky – navlékání.
Ø při práci s tužkou a papírem: v kresbě lze pozorovat fázi „čmárání“ – na počátku spíše mávání a tlučení tužkou o podložku – zanechává stopu ® první pokusy často přesahují plochu papíru. Pohyb vychází z ramena - napodobení čáry, kolem 3. roku pokus o napodobení kruhu. Batole zvládne obracení listů v knize, trhání a mačkání papíru.
Ø v sebeobsluze a pomoci v domácnosti: kolem 15. měsíce jí batole samo lžičkou – hodně bryndá, ve 2 letech jí samo a skoro nebryndá; češe se, čistí si zoubky; spolupráce při oblékání již v 1 roce, do konce období se batole naučí téměř samo oblékat (rozepne zip; rozepne a později i zapne knoflík; natáhne si kalhoty; nazuje si botičky, zatím si neumí zavázat tkaničky u bot); pomáhá uklízet (umývat nádobí, luxovat atd.)
Postupně lze posoudit lateralitu (pravorukost, levorukost). Dnes se doporučuje levorukost nepřeučovat.