Kojenecké období (od 29. dne - 1 rok)
- tělesný vývoj – prudký růst o 20 –
- zvýšení hmotnosti o 6 –
- změna proporce kostry těla a lebky
- specifický psychomotorický vývoj
- první podmíněné reflexy
Vnímání: bezděčné ( reakce na silné podněty)
Zrak: ulpívá, vizuomotorická koordinace, zdokonaluje se zraková ostrost, odlišně reaguje na různé barvy, na různou intenzitu světla, obliba pestrobarevných předmětů, koncem 1 roku rozliší 4 barvy. Asi ve 2 – 3 měsících sleduje pohybující se předmět nebo osobu. Ve 3 měsíci pozná tvář matky a asi ve 4 měsíci rozlišuje osoby blízké a cizí.
Sluch: v 1 měsíci reaguje na zvuk lidské řeči, ve 3. –
Chuť:
zpočátku rozlišuje chuť sladkou a mléčnou. Kolem ½ roku rozlišuje i další –smíšený jídelníček, dítě by nemělo poznat chuť slanou a kořeněnou- alergie na potraviny. Změna v konzistenci stravy – tekutá-kašovitá-polotuhá-tuhá (nepromeškat přechody).
Hmat: ( taktilní vnímání)
velice citlivé na chlad, teplo, sucho, vlhko, dotek, tlak a tah. Dítě musí být oblečené ve volném a pohodlném oblečení, aby mu umožňovalo neomezený pohyb.
dítě by mělo vyrůstat v čistém a vyvětraném prostředí
Pozornost: bezděčná, krátká
jestliže dítě vnímá – zpozorní – zaměřuje se na určitý podnět, jev – ustrne motorický projev dítěte ( strne). Pozornost je bezděčná – založena na vrozeném základě – orientačně – pátrací reflex. Pozornost je krátká a je upoutána pouze silnějšími podněty.
Paměť:
paměťové stopy jsou odrazem všech činností, které během dne dítě absolvuje - vštípení do paměti. Protože paměť má velice krátké trvání má charakter znovupoznání zapamatovaného.
Představivost:
jsou-li založeny paměťové stopy ( pod pojmem tatínek má už konkrétní představu), na základě paměťových stop si vybaví předmět, osobu.
Myšlení:
převládá situační myšlení, řešení problémů metodou pokus- omyl ( schopni i šimpanzové)
myšlení je názorné, praktické, konkrétní – musí při tom určitou činnost vykonávat.
Řeč:
Přípravné období – do 9. měsíce ( předřečové)
nejdříve začíná neartikulovaně vydávat zvuky: ve
období artikulované řeči – od 9. měsíce
první slova ( jedno – dvojslabičná), rozvoj závisí na dispozicích dítěte a na tom, jak s ním mluvíme ( frekvence kontaktu i kvalita – pozor na šišlání a patlání), mluvíme čistou správnou řečí. V případě správného vývoje děti začínají mluvit kolem 1 roku – nejprve jednoslovné věty.
Aktivní řeč x pasivní řeč. Pasivní řeč dítě používá již kolem ½ roku, reaguje na naší mimiku, gesta, výzvy ( kdepak máš očička, medvídka?– ukáže)
City:
velice vybarvené, silné – obzvláště týkající se biologických potřeb, pokud nejsou uspokojovány – dochází k podráždění, dítě je mrzuté – neprospívá. Vzdor u dítěte s nejednotnou výchovou ( babička dovolí, maminka zakáže). Aktivní forma – dítě se vzteká, pasivní forma – dítě je negativistické, nereaguje, nekomunikuje. Cit sociální – projevuje se pasivním úsměvem (4 měsíc) – odpověď na náš úsměv, nad 4 měsíce – aktivní úsměv ( pláč),
dítě se směje samo. City silné, často se střídají, naprosto bezprostřední.
Vůle:
založena na uspokojování potřeb biologických a psychických. Projevy chtění a nechtění.
Návyky – vytvářejí kostru pozdější vůle dítěte. Pokud si dítě získá řadu zlozvyků – důsledek nesprávné výchovy. Zlozvyk – negativně podmíněný návyk (reflex) – např. při jídle, usínání.
Nácvik vyprazdňování – kolem 7.m. vysazovat na nočník, nácvik hygienické péče – pravidelná spojena s hrou- příjemný pocit. Dítě vedené autokratickým způsobem – může vést k neurotizaci dítěte. Většina neuróz se zakládá do 1 roku.
Sociální vztahy:
nejsilnější k matce. Přes matku se navazují další vztahy ke členům rodiny. Na její otevřenosti závisí jak bude dítě sociabilní v pozdějším věku ( uzavřená matka – uzavřené dítě).
Motorický vývoj:
lokomoce – pohyb celého těla
motorika – hrubá – lokomoce
- jemná – motorika ruky
lokomoce se vyvíjí cefalokaudálním směrem ( od hlavičky k patě)
nejprve pohyb hlavičky + zpevňování šíjového svalstva, držení hlavičky
mezi 2. –
mezi 4. –
mezi 7. –
motorika ruky: ( od ramene k prstům)
nejprve nekoordinovaně celými končetinami + vrozený úchopový reflex (do 2 –
Lateralita – dítě pravo-levoruké? Zpočátku obouruké – lze pouze usuzovat. Koncem batolecího období (2. – 3. rok) se rozliší lateralita.
Pro rozvoj motoriky je nejdůležitější míra podnětů.